Organizacja treningów w okresie zimowym

18:21:18  14/11/2015
Przed każdym okresem zimowym pojawia się dylemat, w jakich warunkach powinny być prowadzone treningi przy niskich temperaturach. Po pilotażowo przeprowadzonym programie treningów na otwartym terenie w ubiegłym roku, także i tym razem większość naszych grup od grudnia do marca będzie trenować na dworze. 

Poniżej postaramy się przedstawić argumenty za tym, że trening na zimnym, świeżym powietrzu ma o wiele więcej korzyści, niż zajęcia w sali gimnastycznej.

HARTOWANIE

Wielu rodziców boi się posyłać dzieci na zajęcia sportowe na świeżym powietrzu, gdy temperatura znacznie spadnie, głównie ze względów zdrowotnych. Posiadamy mylne przekonanie, że ciągłe chronienie dziecka przed deszczem, śniegiem, czy zimnem spowoduje minimalizację prawdopodobieństwa zachorowania. Poprzez takie działania występuje zjawisko na wskroś odmienne. Dziecko traci odporność na różnego rodzaju czynniki chorobotwórcze i z łatwością się np. przeziębia. Hartowanie organizmu to podstawowa zasada, która powinna dominować w przeciwdziałaniu chorobom i zwiększaniu odporności. To pierwszy argument przeważający na korzyść zajęć na powietrzu.

Oczywiście każda osoba, która będzie brała udział w takich zajęciach powinna być stosowanie ubrana do panujących warunków (czapka, odzież termoaktywna, ortalion, osłonięta szyja).

ZANIECZYSZCZENIE POWIETRZA W SALACH

Kolejnym ważnym czynnikiem zdrowotnym jest zanieczyszczenie powietrza w pomieszczeniach zamkniętych. Sale gimnastyczne niestety rzadko są wietrzone, szczególnie w okresie zimowym, podczas którego występuje bardzo duże ich obłożenie. Według badań powietrze w pomieszczeniach zamkniętych w szkołach jest o około 60% bardziej zanieczyszczone, niż na zewnątrz. Wpływa to na złe samopoczucie zawodników (duszność, „brak tlenu”, nadmierna potliwość).

CIĄGŁE ZMIANY PODŁOŻA

Treningi, które odbywają się raz po raz na innej nawierzchni bardzo negatywnie wpływają na kościec młodego człowieka, który cały czas intensywnie się rozwija. Zmiana twardości boiska (trawa, parkiet) powoduje, że za każdym razem organizm inaczej musi się adaptować do danych warunków. Ponadto zajęcia na twardej powierzchni znacznie zwiększają możliwość wystąpienia przeciążeń w rejonach kolan oraz ścięgna Achillesa. Spowodowane jest to głównie mniejszą amortyzacją, niż na miękkich boiskach.

JAKOŚĆ ZAJĘĆ

Aktywność na świeżym powietrzu zimą naturalnie powoduje wzrost intensywności zajęć. Tylko ciągły ruch umożliwia utrzymanie odpowiedniej ciepłoty ciała i koncentracji. Szczególnie w przypadku metod i środków stosowanych przez trenerów naszej Akademii zajęcia na większym terenie (boisko vs sala) są zdecydowanie bardziej wskazane. Dzięki temu możemy zastosować nieporównywalnie większą liczbę bodźców poznawczych, ćwiczeń i gier, które nie mogłyby być wykorzystywane w treningach na hali.

Wszystkie przedstawione przez nas argumenty przemawiają za organizacją zajęć w okresie zimowym na świeżym powietrzu. Zapewniamy, że wszystkie treningi będą przygotowane w taki sposób, aby maksymalnie zmniejszyć czas przestojów (jest to przez nas stosowane na co dzień). Wierzymy, że podzielą Państwo nasze zdanie i wspólnie zauważymy pozytywne efekty zajęć zimowych. Oczywiście w przypadku drastycznie niskiej temperatury, czy opadów deszczu (śniegu) treningi będą przenoszone na sale. Boiska, którymi dysponujemy będą systematycznie odśnieżane.

UBIÓR

Oczywiście, żeby w pełnym zdrowiu przebrnąć przez treningi zimowe poniżej podajemy kilka wskazówek dotyczących przygotowania się do zajęć:
1) Ciepło się ubierz: odzież termoaktywna, czapka, ocieplacz na szyję, ortalion!
2) Zamiast wody w butelce, przygotuj sobie w termosie ciepłą herbatę lub wodę!

Harmonogram treningów na bieżąco jest przez nas aktualizowany. Szczegóły można znaleźć, klikając w baner po prawej stronie.

Secured By miniOrange